Menadžer prodaje
Menadžer prodaje i izvoza (ili rukovodilac prodaje i izvoza) ima jednu od najvažnijih uloga u preduzećima koja svoje proizvode žele da ponude širem tržištu – kako u zemlji, tako i u inostranstvu. Uloga ove osobe je da poveća prodaju, razvije mrežu kupaca, proširi prisustvo brenda i osigura da svi procesi vezani za izvoz budu usklađeni sa propisima i mogućnostima kompanije.
U opštini Bačka Topola, gde je razvijena prerađivačka industrija, proizvodnja hrane, mlečnih proizvoda i stočne hrane, menadžer prodaje i izvoza (muškarac ili žena) ima ključnu ulogu u predstavljanju lokalnih proizvoda na međunarodnim sajmovima, sklapanju ugovora sa kupcima iz drugih zemalja i razvoju kanala distribucije. Dobro poznavanje mađarskog jezika je dodatna prednost, s obzirom na geografsku i privrednu povezanost sa susednom Mađarskom.
Obaveze i zaduženja menadžera prodaje i izvoza obuhvataju:
- Formiranje cena u skladu sa troškovima proizvodnje, konkurencijom i strategijom firme.
- Definisanje rokova isporuke u dogovoru sa proizvodnim i logističkim sektorom.
- Razvoj prodajne strategije za domaće i strane tržište, uz analizu tržišnih trendova.
- Pregovaranje sa kupcima i distributerima, uz zaključivanje ugovora o prodaji i izvozu.
- Organizacija izvoza – planiranje transporta, carinskih procedura i međunarodne dokumentacije.
- Izrada komercijalnih ponuda, kalkulacija i praćenje realizacije prodaje.
- Koordinacija tima prodaje i nadzor nad ostvarenjem ciljeva.
- Dostavljanje uzoraka, promotivnog materijala i učešće na sajmovima.
- Analiza konkurencije i osmišljavanje taktike za sticanje prednosti na tržištu.
- Vođenje evidencije i izveštavanje o rezultatima prodaje i izvoza.
- Usaglašavanje sa pravnim i fiskalnim propisima koji važe u zemlji i inostranstvu.
Od osobe koja se bavi ovim zanimanjem očekuju se brojne veštine i lične osobine:
- Izvrsne komunikacione sposobnosti – sposobnost da se jasno i ubedljivo predstavi proizvod ili usluga.
- Pregovaračke veštine – donošenje kompromisa i zaključivanje dogovora sa partnerima.
- Analitičko razmišljanje – sposobnost da se pravilno tumače brojke, trendovi i tržišne okolnosti.
- Strateško planiranje – dugoročno promišljanje o razvoju prodajne mreže i izvoza.
- Razumevanje proizvodnih procesa i tehničke karakteristike proizvoda.
- Pravno znanje – razumevanje ugovora, zakona o spoljnoj trgovini, porezima i carinama.
- Multitasking i organizovanost – upravljanje više zadataka i tržišta istovremeno.
- Odgovornost, tačnost i posvećenost postizanju rezultata.
- Znanje stranih jezika, posebno engleskog, a poznavanje mađarskog jezika je velika prednost u Bačkoj Topoli.
- Rad na računaru – korišćenje CRM sistema, Excela, mejla i online platformi za trgovinu.
- Spremnost na putovanja – kako unutar Srbije, tako i u inostranstvo.
Ova profesija je usko povezana sa zanimanjima kao što su komercijalista, marketing menadžer, pravnik za međunarodno poslovanje, logi stički menadžer, kao i industrijski tehnolog.
Menadžer prodaje i izvoza ima veliki uticaj na rast i uspeh kompanije. Zahvaljujući njegovom znanju i veštinama, proizvodi iz Bačke Topole mogu da pronađu put do tržišta u Evropi i šire. Time direktno doprinosi zapošljavanju, prihodima firme i pozitivnom imidžu opštine.